Geplaatst op10/07/2017 Bij In Boedijn was here, Muziekschool in beeld En492 Views

Petje af voor de leerlingen van Boedijn

Petje af voor de leerlingen van Boedijn

(recensie NHD d.d. 10 juli 2017 door Ronneke van der Genugten)

Met zacht handenklappen wordt de muzikale eindshow geopend. Om direct aansluitend krachtig door te gaan. Natuurlijk valt het op dat de beginnende leerlingen van muziekschool Boedijn nog wel wat moeten leren. Des te knapper is het van het orkest ‘Moves & Grooves Basic om al zo’n mooie uitvoering neer te zetten, soms gaat het even mis doordat er niet naar de dirigent gekeken wordt. Even zwaaien naar familie in de zaal is niet handig, maar oh zo aandoenlijk.
Een schooljaar lang hebben de 270 leerlingen van Boedijn naar dit hoogtepunt toegeleefd. De afgelopen weken stonden de repetities voor de grote eindshow op het programma. Als je individueel les hebt gehad, is het knap lastig om opeens in een groot orkest te staan. Op het juiste moment invallen, wanneer valt het doek, waar moet ik staan; vrijdagavond moest alles voor het ‘echie’. Een gezonde dosis plankenkoorts hoort daarbij.
Tijdens het optreden van ‘The Triple Unicorns’ onder leiding van Jan Jaap Langereis wordt het publiek even op het verkeerde been gezet. De uitvoering van de Pavane (Thoinot Arbeau) wordt onderbroken met de mededeling dat de harpen niet op de goede haakjes staan afgesteld. Opzet, zo blijkt later. De interruptie is verwerkt in een vraag die tijdens een van de entr’actes wordt gesteld in een muziekquiz. Leuk idee overigens, deze tussenspellen voor het theaterdoek, terwijl achter de fluwelen gordijnen een nieuw orkest wordt opgesteld. En goed ingevuld door onder andere Josephine Schipper en Jolie Visser (piano), het Michael Jackson-koor en de muziekquiz ‘Petje op, petje af’ van trompettist/directeur Wouter Hakhoff. Tromgeroffel luidt de voorstelling na de pauze in. Vocale kunsten worden afgewisseld met muzikale hoogstandjes. Klassiek, pop, jazz, vele muziekstijlen met nog meer muziekinstrumenten wisselen elkaar af tijdens deze wervelende show. Met een perfect uitgevoerde tango van het danspaar Heleen Beems en Marc Berghammer vallen de klanken van het ‘Tango orkest’ onder leiding van Bianca lJdema nog beter op zijn plek. Om met de woorden van Hakhoff te spreken: de show heet Dans! Dans! Dans!, maar dat had ook Trots! Trotst Trots! kunnen zijn. Petje af voor leerlingen, docenten en dirigenten. Zij gaan onder luid applaus het zomerreces in.